Share |

Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011



ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ- ΚΙΝΗΜΑ ΛΑΟΥ!
Η πορεία μας μετά την 1η Πανελλήνια Συνδιάσκεψη
Κώστας Τσιαντής


1. Σύντομος απολογισμός
Η 1η Πανελλήνια συνδιάσκεψη των Σπιθών που έγινε το Σαββατοκύριακο 18-19 Ιουνίου 2011 στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» ήταν μια ευκαιρία για να γνωριστούμε μεταξύ μας, αλλά  και για να αρχίζουμε να ξεκαθαρίζουμε τα συναισθήματα απ’ τις πολιτικές μας. Παράλληλα, ήταν μια ευκαιρία  να μάθουμε να διακρίνουμε τον καλοπροαίρετο αυθορμητισμό από τις κακόβουλες προθέσεις και επιδιώξεις κάποιων που θέλησαν να δημιουργήσουν σύγχυση και να μας  πλήξουν.
     Μεμονωμένα φαινόμενα αυτού του είδους μας πίκραναν και μας πλήγωσαν. Ωστόσο, δεν μπορούν να μας πλήξουν και ν’ ανακόψουν την ελπιδοφόρα πορεία μας, ούτε να θολώσουν την όρασή μας για να δούμε όσα πέτυχε μέχρι σήμερα  αυτή η αναγεννητική  πορεία.
     Τα διαδικαστικά και τα οργανωτικά μας κούρασαν, ωστόσο αυτά δε πρέπει να μας φοβίζουν ώστε  να προχωρήσουμε μπροστά,  να αναπτύξουμε πλατύτερα το κίνημά μας και να βοηθήσουμε στην προετοιμασία του 1ου  Συνεδρίου μας.
     Πιστεύω πως πρέπει να είμαστε περήφανοι που στρατευτήκαμε σ’ αυτόν τον αγώνα για να πραγματώσουμε ένα πολιτικό όραμα που  αποτελεί τομή στην πολιτική ιστορία της χώρας. Πιστεύω πως πρέπει να είμαστε περήφανοι για το πρωτόγνωρο αγωνιστικό παράδειγμα της ηγεσίας μας, που υπερβαίνοντας  το χρόνο, έχει φέρει στο προσκήνιο της δημόσιας συζήτησης τη Διακήρυξη της 1ης του Δεκέμβρη 2010 και τις ειδικές πολικές θέσεις που εκφράζονται με τις πέντε ομιλίες του Μίκη Θεοδωράκη. Πιστεύω πως πρέπει να είμαστε περήφανοι που ως σπιθίτες συμβάλαμε και συνεχίζουμε να συμβάλλουμε για να έρθουν ιδέες του Κινήματος κοντά στο λαό και να καταστούν η βάση της ζύμωσης των ιδεών και των κινημάτων που αναπτύσσονται σήμερα στον κοινωνικό χώρο.
     Τι πετύχαμε μέχρι σήμερα; Αρκεί να  σκεφτούμε πως  πριν από κάποιους μήνες οι μηχανισμοί της Νέας Τάξης είχαν καταφέρει να μην τολμάμε να μιλήσουμε για πατρίδα, έθνος, ιστορία, Ελληνισμό. Είχαν καταφέρει να προχωράνε ανενόχλητοι στην παραμόρφωση, διαστρέβλωση και παρασιώπηση της ιστορίας μας. Είχαν  πετύχει να κατασυκοφαντούν ανενόχλητοι επί χρόνια τους λίγους πνευματικούς ανθρώπους και διανοητές που έμειναν όρθιοι και αντιστάθηκαν στον αφελληνισμό και στην  πολιτισμική μας ισοπέδωση. Σήμερα όμως, χάρη στον Μίκη και στο διαφωτιστικό έργο των μελών της συμβουλευτικής Επιτροπής καθώς και άλλων ανεξάρτητων διανοητών, έχουμε ανακτήσει ως λαός το ηθικό σθένος να υπερασπιστούμε το γένος μας και τον εαυτό μας:   να σταθούμε ενάντια στη Νέα Τάξη και στους μηχανισμούς  εκείνους που απεργάζονται τον εθνικό μας αφανισμό. Σήμερα μπορούμε να συμπορευόμαστε μαζί με άλλους πατριώτες στον κοινό μας στόχο: να απελευθερώσουμε την πατρίδα μας απ’ την ξένη κατοχή, να βγάλουμε τη θηλιά απ’ το λαιμό μας και να δημιουργήσουμε τις βάσεις της  εθνικής, οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής  μας αναγέννησης.

2. Γλώσσα επικοινωνίας-   λειτουργικό πλαίσιο της έννοιας «άμεση δημοκρατία»
Πολλά βέβαια τα προβλήματα επικοινωνίας και συνεννόησης σε μια 1η συνδιάσκεψη,  όπου τα μέλη της γνωρίζονται για πρώτη φορά μεταξύ τους. Φυσικό επακόλουθο οι διαφωνίες και  θεμιτές οι καλοπροαίρετες αμφισβητήσεις. Πριν όμως «δικάσουμε» κάποιον απ’ τους συνομιλητές μας,  έχουμε την υποχρέωση να αναζητήσουμε την ηθική βάση των επιχειρημάτων του. Πριν αποφανθούμε αρνητικά για τις όποιες διαφωνίες, πρέπει να βρούμε την αιτία από την οποία αυτές προκύπτουν.
       Υπάρχουν διάφορες αιτίες τέτοιων διαφωνιών. Μπορεί να υπάρχουν  διαφωνίες που προκύπτουν α) είτε γιατί ερμηνεύουμε διαφορετικά το περιεχόμενο βασικών εννοιών, β) είτε γιατί δίνουμε διαφορετικές προτεραιότητες στα ζητήματα, γ) είτε γιατί  φοβόμαστε ή υποψιαζόμαστε  ποδηγετήσεις των διαδικασιών, δ) είτε γιατί επηρεαζόμαστε ακόμα από παραδοσιακές κομματικές νοοτροπίες (συνυφασμένες με αναρριχήσεως, ρεσάλτα, παλαιοκομματισμούς και συναλλαγές), ε) είτε γιατί δεν μπορούμε να ερμηνεύσουμε τα φαινόμενα σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε, είτε, τέλος στ) γιατί κάποιοι μπήκαν «εισοδίτες» (παρεισέφρησαν κακόπιστα)  στις γραμμές μας με σκοπό να  κάνουν ζημιά.   Δεν θα σταθώ στην τελευταία κατηγορία. Θα σταθώ στις διαφωνίες εκείνες που έρχονται από καλόπιστους συνομιλητές, ανεξάρτητα από τον θυμικό τόνο που χρησιμοποιούν για να τις  εκφράσουν.
      Αισθάνομαι στο σημείο αυτό την ανάγκη να πω, ότι για να ενισχύσουμε το Κίνημά μας πρέπει να καταστούμε ικανοί να εντοπίζουμε το αντικείμενο της εκάστοτε διαφωνίας. Πρέπει, όποιος διαφωνεί, να ξέρει γιατί διαφωνεί. Να μπορεί να επικαλεσθεί ποιες συγκεκριμένες καταστατικές ή ηθικές αρχές θεωρεί πώς παραβιάζονται ώστε να αντιδρά και να διαφωνεί.
      Κοινός τόπος απ’ όπου εκπορεύονται συχνά τέτοιες καλοπροαίρετες διαφωνίες είναι η χρήση της γλώσσας. Για να ξεπεραστούν πολλές από τις  αιτίες  των διαφωνιών είναι ανάγκη να επικοινωνούμε με σαφήνεια τα διανοήματά μας, να κάνουμε σωστή χρήση της γλώσσας. Όμως αυτό σημαίνει και προϋποθέτει  σαφή εντοπισμό του νοήματος κάθε λέξης- πράγμα που δεν είναι για όλους πάντα δεδομένο.
      Ας πάρουμε, για παράδειγμα,  στον όρο «άμεση δημοκρατία».
     Αν αναλογισθούμε τον τρόπο λειτουργίας της Δημοκρατίας επί Κλεισθένη θα διαπιστώσουμε ότι για να λειτουργήσει πρακτικά η άμεση δημοκρατία, δηλαδή  η Βουλή των πεντακοσίων (ετήσια θητεία) και η Εκκλησία του Δήμου (συνερχόταν κάθε 40 μέρες με κατώτατο όριο απαρτίας 6000 πολίτες), κατέστη αναγκαία  η κλήρωση. Με την κλήρωση, ένας  πολίτης  της Αθήνας (άνδρας ηλικίας άνω των 30) μπορούσε να γίνει Βουλευτής τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του.  Συνεπώς, για όλο το υπόλοιπο διάστημα η Βουλή λειτουργούσε για τον συγκεκριμένο πολίτη αντιπροσωπευτικά. Πιο άμεσο χαρακτήρα είχε βέβαια η Εκκλησία του Δήμου. Όμως, αν σκεφτούμε τα σημερινά πληθυσμιακά μεγέθη, τότε βλέπουμε πως από λειτουργική-πρακτική άποψη η σύνθεση άμεσης και έμμεσης δημοκρατίας δεν είναι μόνο αναγκαία αλλά αναπόφευκτη. Μάλιστα ο μαθηματικός νόμος που διέπει τη σύνθεση αυτή έχει ανακαλυφτεί και ανακοινωθεί στην επιστημονική κοινότητα πριν τρία χρόνια και έχει δημοσιευτεί επίσης στην ιστοσελίδα της ΚΑΠ (παρατηρήσεις και απαντήσεις για τη δημοσίευση στο http://heltios-science.blogspot.com/2011/05/blog-post_3532.html).
     Ο νόμος αυτός δίνει τον ελάχιστο αριθμό ατόμων που απαιτούνται προκειμένου να εκπροσωπηθεί ένα σύνολο ανθρώπων. Το σύνολο αυτό δεν είναι ανάγκη να θεωρηθεί συμπαγές (m=1). Μπορεί να θεωρηθεί σύνολο διαφοροποιημένο, από την όποια σκοπιά εμείς επιλέξουμε για να το δούμε - γεωγραφική, ηλικιακή, κοκ (m>1).
     Αν χρησιμοποιήσουμε τον νόμο αυτό, φτάνουμε στο απλό ερώτημα: Ποιο πράγμα έχει για μας μεγαλύτερη σημασία: Το εάν θα ψηφιστεί ή θα κληρωθεί κάποιος από εμάς να γίνει προσωρινά  «βουλευτής», δηλαδή «σπιθίτης-εκπρόσωπος» σε κάποιο επίπεδο (λ.χ. σε επίπεδο πόλης), ή το  εάν θα υπάρχει  εξασφαλισμένη διαρκής εκπροσώπηση των ιδεών ή των ενδιαφερόντων της ΣΠΙΘΑΣ στην οποία έκαστος από εμάς ανήκει;  
      Το για πόσο χρόνο μπορεί να είναι κανείς «βουλευτής-εκπρόσωπος» εναπόκειται σε μας να το βρούμε. Τα κριτήρια όμως που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προς τούτο έχουν διατυπωθεί:  (1)  μη επαγγελματοποίηση της πολιτικής λειτουργίας, και (2)   ανακλητότητα σε κάθε επίπεδο.
      Συνεπώς, κάθε χρήση της έννοιας «άμεση δημοκρατία» που δεν συνοδεύεται με το εφαρμοστικό της λειτουργικό  πλαίσιο παραμένει μια αφηρημένη έννοια, η οποία το μόνο που επιτρέπει είναι ασάφειες, διαφωνίες και λαϊκισμούς.  Μπορούμε συνεπώς να αναζητούμε, σε όποιο βαθμό αυτό είναι εφικτό, τη λειτουργική μορφή που παίρνουν οι λέξεις (έννοιες), έτσι ώστε η γλώσσα επικοινωνίας μας να γίνει  ξεκάθαρη  και να αποτρέπει μάταιες διαφωνίες.

3.  Απόρριψη του Λαϊκισμού- Φρόνηση και ορθός λόγος
Στη σημερινή συγκυρία ο δρόμος της διεξόδου απαιτεί νου, φρόνηση, αγωνιστικότητα και εμπιστοσύνη. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το  Κίνημα Ανεξάρτητων Πολιτών, που ίδρυσε ο Μίκης Θεοδωράκης και επικύρωσε η 1η Πανελλήνια Συνδιάσκεψη των Σπιθών. Συνάμα όμως, αυτά είναι και τα  στοιχεία που δίνουν δυναμική στο κίνημά μας και το αναδείχνουν στο κεντρικό πολιτικό κίνημα γύρω από το οποίο συσπειρώνεται ολοένα και πιο μαζικά ο λαός μας.
    Αυτός είναι ο λόγος που ο Μίκης Θεοδωράκης στηρίζει τις προτάσεις του στην επιστήμη. Αυτός είναι ο λόγος που γύρω του βρίσκονται εξέχοντες πνευματικοί άνθρωποι, πανεπιστημιακοί και διανοούμενοι.  Ήδη ο κ. Γ. Κασιμάτης με τις αναλύσεις του Μνημονίου και των Συμβάσεων Δανεισμού έχει προδιαγράψει τις δυνατές πολιτικές λύσεις που διανοίγονται. από πλευράς συντάγματος και αρχών  διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου.  Ήδη οι κκ.  Γ. Καραμπελιάς και Δ. Κωνσταντακόπουλος έχουν προδιαγράψει τις δυνατές λύσεις που προσφέρονται σε επίπεδο γεωπολιτικής ανάλυσης και συσχετισμού δυνάμεων. Δεν έχουμε προχωρήσει όμως, απ’ ό,τι γνωρίζω,  στον κοινό χώρο όπου τέμνονται αυτές οι επιλογές. Κι αυτό γιατί ο κοινός αυτός χώρος δεν μπορεί να  αποφασιστεί χωρίς να τμηθεί από τις  επιλογές από ορίζει η οικονομική επιστήμη. Αλλά για να αποφασιστούν οι οικονομικές επιλογές (τις οποίες έχουν ήδη επεξεργαστεί διακεκριμένοι έλληνες  οικονομολόγοι) είναι ανάγκη να γίνει σαφής η πρότασή μας σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη σχέση μας με την Ευρώπη.
     Ως Σπίθα Ραφήνας-Πικερμίου, έχοντας σταθμίσει  τα δεδομένα, πήραμε θέση πάνω  στο ζήτημα αυτό. Δεν παραιτούμαστε  από τα πανανθρώπινα ιδεώδη. Όμως τούτη την ώρα πρέπει πρώτα να εξασφαλίσουμε πως θα υπάρχουμε ως έθνος κι αύριο! Γι αυτό, με πίστη στα κινήματα και των άλλων ευρωπαϊκών λαών για Δικαιοσύνη και Ελευθερία,  διαμορφώσαμε τη θέση: Πως την πιο ασφαλή διέξοδο από την κρίση πρέπει να την αναζητήσουμε μέσα στην   ΕΕ και το ευρώ. Πως την ανεξάρτητη πολυδιάστατη πολιτική μας πρέπει να τη διεκδικήσουμε και να την πετύχουμε μέσα στην ΕΕ. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί: α)  Εάν και εφόσον η φρόνηση και η εμπειρία της ΚΑΠ βαδίσουν μαζί με το θυμό των  αγανακτισμένων, και προπαντός με τον άδολο παλμό και τις ιδέες  της ακηδεμόνευτης νεολαίας. β) Εάν συνεργαστούμε με τα άλλα δημοκρατικά αντικαθεστωτικά κινήματα στην Ευρώπη και αξιοποιήσουμε τις ιδέες πνευματικών ανθρώπων, πολιτικών και δημοσιογράφων που αγωνίζονται και συμπορεύονται μαζί μας για μια άλλη Ευρώπη, γ) Εάν υποστηρίξουμε και αξιοποιήσουμε το μέτωπο των  ΣΠΙΘΩΝ που αναπτύσσεται διεθνώς, δ) Εάν   στελεχώσουμε το Κίνημα με τους καλύτερους οικονομολόγους μας καθώς και με  τους οικονομικούς διπλωμάτες και διεθνολόγους που ξέρουν  τις κινήσεις στο διεθνές παιχνίδι, ε) εάν προχωρήσουμε την πρόταση Θεοδωράκη «Ελλάδα- ουδέτερη ζώνη  Ειρήνης,  πολιτισμού και  συμφιλίωσης των λαών», και τέλος (στ) εάν εξασφαλίσουμε το Σύνταγμα εκείνο που θα εγγυάται τη λαϊκή κυριαρχία.
      Πιστεύουμε πως στα ζητήματα αυτά είναι καιρός να γίνουμε ξεκάθαροι, διατηρώντας βέβαια πάντα κατά νου πως ύψιστο αγαθό παραμένει  η σωτηρία της πατρίδας. Έτσι θα μπορέσουμε να διαμορφώσουμε την οικονομική πολιτική μας, αλλά και να συμβάλουμε ώστε να μην μπορούν ξένα έντυπα (όπως οι Financial Times)  να καλλιεργούν μέσα στους ευρωπαϊκούς λαούς την ιδέα για έξοδό μας από την ΕΕ και το ευρώ.
       Αναγνωρίζουμε πως έχουν δίκιο οι φίλοι που λένε ότι «η οριστική λύση θα δοθεί όταν (και εάν) αλλάξει το παγκόσμιο τραπεζοπιστωτικό σύστημα και πάψουν οι τραπεζίτες να παράγουν και να ελέγχουν το παγκόσμιο χρήμα». Αυτός είναι και ο δικός μας στόχος. Αλλά στην πορεία για την  επίτευξη αυτού του στόχου επιλέγουμε τούτη  τη συγκεκριμένη ώρα τον ρεαλισμό, ενώ συνάμα  απορρίπτουμε τον λαϊκισμό που θέλουν κάποιοι να  επαναφέρουν στο προσκήνιο. Πιστεύουμε πως τούτη την ώρα είναι ανάγκη το «θυμοειδές» να υπακούσει στον «λόγο»-στο «λογιστικό» (και τα δύο μαζί να διευθύνουν το «επιθυμητικό»). Είναι ανάγκη στον πολιτικό  και κοινωνικό μας βίο να κυριαρχήσει παντού η φρόνηση.

4.  Ο ρόλος της σημερινής ηγεσίας
Μέσα στο πλαίσιο αυτό πιστεύουμε πως  για τη φάση που διανύουμε (και «μέχρι να μπει το νερό στ’ αυλάκι») είναι ανάγκη  να αναγνωρίσουμε στην σημερινή ηγεσία το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ώστε να δυναμωθεί το Κίνημα και  ν’ ανοίξουν οι πόρτες προς όλους εκείνους τους οποίους θεωρεί απαραίτητους, άξιους και ικανούς να προσφέρουν για ν΄ανοίξει ο δρόμος για τη Νέα Ελλάδα.  
    Η ηγεσία του Κινήματος, αφού πρώτα το Κίνημα προχωρήσει από πλευράς ενσωμάτωσης ικανών στελεχών, μπορεί να μεριμνήσει τότε για την αυριανή  ηγεσία και τον «ηγέτη». Θεωρούμε κατάκτηση για το Κίνημά μας το γεγονός πως έχουμε ήδη διακηρύξει ότι ο «ηγέτης» και η ηγεσία μας θα αναδειχτούν μέσα από τον αγώνα και θα  εκλεγούν από τη βάση των ΣΠΙΘΩΝ.

5. Οι φίλοι μας
Τιμούμε όλους τους πατριώτες που ο καθένας απ’ το δικό του μετερίζι αγωνίζεται για την ενημέρωση του λαού και την απελευθέρωσή της πατρίδας μας. Τιμούμε επίσης τους άξιους φίλους που βρίσκονται κοντά στο Κίνημά μας και συνεργάζονται δημιουργικά με την ηγεσία μας.   Όμως πληγωνόμαστε  με όσους θίγουν την ταυτότητά μας και ξεπερνούν το μέτρο. Πληγωνόμαστε, για παράδειγμα, όταν  ακούμε  φίλους που έρχονται στο σπίτι μας –και μάλιστα στην πανελλήνια συνδιάσκεψή μας- να μας λένε κατ’ ουσίαν (περιμένουμε για την τεκμηρίωση το βίντεο) πως το κίνημά μας δεν είναι και τίποτα σπουδαίο. Πώς οι ΣΠΙΘΕΣ είναι ένα κίνημα  της σειράς: «ένα από τα 250 αντιμνημονιακά κινήματα» που δραστηριοποιούνται στον κοινωνικό χώρο - αριθμός αμφίβολος, αλλά ωστόσο επαρκής για να θίξει το φρόνημά μας και  να μειώσει την πλατειά απήχηση των δράσεων και των ιδεών μας.  

6. Το κίνημά μας κεντρικός πολιτικός φορέας- πόλος της μαζικής λαϊκής συσπείρωσης
Την ώρα τούτη, που ο λαός μας αγωνιά και οι πλατείες ζητούν «σηματωρό και κήρυκα», έχουμε πρώτιστο καθήκον να προχωρήσουμε στο μεγάλο πολιτικό κίνημα που έχει ξεκινήσει με τη Διακήρυξη της 1ης του Δεκέμβρη 2010 και με τις ομιλίες του Θεοδωράκη και των μελών της Συμβουλευτικής  Επιτροπής. Δεν είμαστε απλώς ένα κοινωνικό κίνημα, αλλά πολιτικό κίνημα με διαμορφωμένες ήδη πολιτικές θέσεις και αρχές που μπορούν να αξιοποιηθούν από όλα τα κοινωνικά κινήματα.
    Το  πολιτικό μας κίνημα είναι ο αγωνιστικός και ειρηνικός δρόμος της διεξόδου, γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται την ώρα τούτη με ταχύ ρυθμό η  συσπείρωση του λαού και των αντιμνημονιακών δυνάμεων. Γι αυτό, απαντώντας στα διάφορα σενάρια που ακούστηκαν, Λέμε: Δεν θα αφομοιωθούμε από κανένα άλλο κίνημα. Δεν θα γίνουμε μια σύγχρονη  «Συμμαχία» ή «Συνασπισμός» δυνάμεων που θα γίνει αύριο κομμάτια.   Λέμε: Δεν πορευόμαστε παράλληλα προς τα άλλα κινήματα- όπως θέλουν κάποιοι φίλοι. Οι παράλληλες δεν συναντώνται. Συγκλίνουμε όλοι και συναντιόμαστε  Εδώ- στο Κίνημα Ανεξάρτητων Πολιτών!  Κάνουμε διάλογο με τους  πολίτες στις πλατείες και τους φίλους και ξεκαθαρίζουμε μαζί τους  την πολιτική μας πρόταση- συνδιαμορφώσουμε όλοι μαζί το πρόγραμμα  εξουσίας απέναντι στο κατεστημένο. Ανοίγουμε τις πόρτες και τις καρδιές μας προς όλους τους συμπολίτες. Με φαντασία, γνώση και τόλμη προχωράμε όλοι μπροστά, με ίσους όρους μέσα στο ΙΔΙΟ Κίνημα!
     Είναι ώρα να αρθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων -πάνω από οποιεσδήποτε προσωπικές επιδιώξεις και φιλοδοξίες. Είναι ώρα να βγούμε όλοι μας στις πλατείες, στις γειτονιές  και τους δρόμους  και  να καλέσουμε τους ανέργους, τους εργαζόμενους, τους φοιτητές, τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους, τους αυτοαπασχολούμενους και όλο το επιστημονικό δυναμικό της χώρας (που τούτη την ώρα το καλεί η πληγωμένη Μάννα) να έρθουν όλοι και να πάρουν  ισότιμη  θέση μαζί μας μέσα στο Κίνημα Ανεξάρτητων Πολιτών. Το Κίνημα αυτό είναι Δικό τους και Δικό μας. Είναι Κίνημα Όλων,  είναι Kίνημα Λαού!
Κώστας Ν. Τσιαντής (21/6/2011)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου